art folie |ärt fôˌli|

historia sztuki dla początkujacych

już PO!

7 Komentarzy

Emocje już prawie opadły. Zaczynam jeść, pić, oddychać swobodniej. Oczywiście prawie nie zdążyłam na moją maturę o tej nieszczęsnej 14:00, okazało się, że wszystkie moce sprzysięgły się przeciwko mnie. Myślę, że ZTM też był z nimi w zmowie. Nerwowe przeglądanie „Plastyka 8” w autobusie, bo nie zdążyłam zapamiętać tych wszystkich współczesnych, nie zrobiłam kanonu… Trudno. Czarny długopis, dowód, wszystko się zgadza…

W sali nr. 201 siedziały 2 dziewczyny, jedna po 20 min oddała pracę, więc albo zdążyła napisać nr telefonu i ewentualną kwotę za zdanie w widocznym miejscu, albo była dla sportu… 

Pisałam rozszerzenie, spodziewałam się mega masakry, a wydała mi się dość prosta. William Blake byłby pewnie zły, że uczniowie śmieją się nad jego dziełami. Nie jestem kilku rzeczy pewna, ale pytanie o chronologię podpór było chyba lekko ujmujące poziomowi ‚rozszerzonemu’.

Wybrałam 2 temat wypracowania, o zmianie kształtowania się ludzkiej postaci na podstawie ‚Nocnej mary’ Fussliego (wiem, wiem, że to koniec XVIIIw., lekka skucha, ‚Kamieniarzy’ Courbeta, ‚Dory Maar’ Picassa i ‚Postaci leżącej’ Henry’ego Moore’a. Jestem ciekawa waszych wyników, waszych odpowiedzi i wypracowań. 

Poziom podstawowy byłby dla mnie o wiele trudniejszy. Przeraziłam się oglądając te arkusze… 

Teraz dopiero się zacznie. Składanie dokumentów na studia, oczekiwanie, oczekiwanie, oczekiwanie… Na pewno nie porzucę bloga, może przyszłym rocznikom się przyda :) Naprawdę cieszę się, że ktoś tutaj zaglądał.

Gazeta.pl zamieściła obydwa poziomy, ale niestety odpowiedzi ani widu, ani słychu. Może wspólnie rozwiążemy? 

 

P.S. Nie idźcie na „Anioły i demony”! Jeśli tylko jesteście czuli na Rzym, renesanowych twórców i Ekstazę św. Teresy (w filmie występuje coś, co udaje rzeźbę, pewnie styropian spod San Diego, z aniołem skazującym strzałą w czoło biednej Teresy). Szkoda nerw(ów).

Written by Aleksandra Krolak

17/05/2009 @ 22:07

Komentarzy 7

Subscribe to comments with RSS.

  1. Hej,
    ja też pisałam w ubiegłym tygodniu maturę (rozszerzoną). Nie była trudna, ale inna niż poprzednie, też miałaś takie wrażenie?
    Straszliwie irytuje mnie fakt, że nikt do tej pory nie wysilił się, żeby zamieścić przykładowe odpowiedzi, przynajmniej do części testowej… jak zwykle osoby o zainteresowaniach artystycznych są marginalizowane jako przyszłe potencjalne pasożyty społeczne:)
    Nie ukrywam, że w przygotowaniach do egzaminu BARDZO pomógł mi Twój blog, to świetny pomysł i myślę, że wielu tegorocznych maturzystów jest Ci bardzo wdzięcznych:)
    Pozdrawiam i życzę nam obu jak najlepszych wyników!
    Olga

    Olga

    19/05/2009 at 15:19

  2. Pisałam podstawe i się przeraziłam jak zobaczyłam arkusz . To było naprawde trudne w porównaniu do poprzednich lat , no ale cóż klamka zapadła , zobaczymy jak bedzie przy wynikach.

    an1

    19/05/2009 at 18:04

  3. To ja się też podzielę wrażeniami (: Również wybrałam drugi temat wyszlam od siemiradzkiego ‚dirce chrzescijanstwa’ (akademizm) poprzez realizm (courbert (pogrzeb w ornans), millet(anioł pański)) ktorzy sprzeciwili sie akademizmowi tworzac nowy kierunek, idac przez muncha , a kończąc na wróblewskim. Mialam dac Panny z Avignionu, ale doszlam do wniosku, ze to wiele osob poruszy.. zreszta kubiści bardziej poruszali temat martwej natury niz czlowieka. Nie wiem czy mam dobrze.. wyszlam od tego (akademizm) ze czlowiek na poczatku byl idealizowany, bo taki kanon narzucal panujacy akademizm (->zwrot ku renesansu i baroku) i tylko obrazy spełniające ten schemat były pokazywane na salonach, nastepnie poczatkowo (realizm – protest courberta na wystawie powszechnej) z tym zrywal pokazujac zwyklego prostego czlowieka, po czym to posunelo sie dalej i pojawili sie ekspresjonisci(Munch – (madonna, krzyk) ktorzy za pomoca malarstwa zaczeli pokazywac emocje czlowieka (juz nie jego zewnatrzny wizerunek), co doprowadzilo do tego (wroblewski – rozstrzelanie v, matka ze zmarlym synem), ze czlowiek zostal pretekstem do pokazywania wlasnych uczuc (strach, tragedia wojny) za pomoca srodkow zaczerpnietych z wczesniejszych nurtow badz kierunkow (u wroblewskiego inspiracja kubizmem (uproszczenia formy) i symbolizm (niebieski kolor oznacza martwa postac). Wniosk koncowy: ze przedstawienie czlowieka ewolulowalo i wciaz ulega przeksztalcaniu, co widoczne ejst w rzezbie (moore, giacometti-egzystencjalizm) o raz sztuce nowoczesnej liczne performance, happeningi. Czlowiek sam staje sie sztuką.Nie jestem pewna czy trafne przyklady. A co do tekstu.. w trakcie pisania wydawal mi sie nawet łatwy, jednak gdy usłyszałam odp. innych okazało się, że chyba miałam duuuuużo błedów i to prymitywnych, a szkoda. Dziękuję za cudowny blog, z którego czasem się uczyłam (: Powodzenia w procentach maturalnych życzę (:

    (:

    19/05/2009 at 18:43

  4. A Williama Blake lubię i mnie ucieszył na maturze (: Był inny.. miał inną wyobraźnię. Zapamietał mi się głownie nie przez obrazy, ale przez poglądy i wymyślenie swojej dziwacznej, własnej religii. A tak w ogole jego obraz był podpisany w lewym dolnym rogu :P dla mnie podpis był czytelny, bo znałam nazwisko, ale hm. nie wiem czy osoba nie znająca autora była w stanie rozczytać podpis, bo mogl się zlewać w jedną czarną linię:P

    (:

    19/05/2009 at 18:51

  5. Pisałam poziom rozszerzony i wydaje mi się,że poległam. Będę miała trochę drobnych błędów,które przy surowej punktacji zaowocują smutną cyfrą zero. Zależało mi na zdobyciu co najmniej 85% ponieważ chciałam studiować hs w Krakowie. No cóż czas zmierzyć się ze smutną rzeczywistością. Co do wypracowania do wybrałam temat drugi i podałam przykłady obrazów: Davida(Marat),Maneta(Olimpia),Schielego(Pocałunek)i Duchampa(Akt schodzący po schodach.starałam się dużo pisać o tle historycznym,więc może chociaż za to będę miała trochę punktów.
    Autorce bloga bardzo dziękuje za świetną pod względem merytorycznym stronę.Poprawiała mi nastrój:)Życzę powodzenia wszystkim maturzystą!:)

    marta

    20/05/2009 at 09:47

  6. Heja.
    Kiedy porównuję arkusze sprzed czterech czy trzech lat z ostatnimi to widzę, że wymagania stawiane maturzystom rosną (choć zeszłoroczna maturka była trudniejsza). Trochę mnie zabił ten kościół romański (chyba) w pierwszym zadaniu. No i Matisse jest chyba ulubionym twórcą egzaminatorów:)
    Też wybrałem drugi temat. Od Gierymskiego przez Cezanna i Modiglianiego doszedłem do Wróblewskiego, ale muszę powiedzieć, że było skandalicznie mało miejsca na wypracowanie.
    Wielkie dzięki za tego bloga. Szkoda ,że znalazłem go dopiero miesiąc przed maturą:)
    Pozdrowienia dla wszystkich przyszłych historyków sztuki:D

    Piotrek

    23/05/2009 at 07:49

  7. ktoś dopadł odpowiedzi w sieci? :(
    (chociaż z drugiej strony wcale nie muszą się one pokrywac z kluczem CKE…)

    Annie

    25/05/2009 at 17:39


Skomentuj

