art folie |ärt fôˌli|

historia sztuki dla początkujacych

jak zdać maturę z historii sztuki?

68 Komentarzy

Jak zdać maturę z historii sztuki (z jak najlepszym wynikiem…)?

Wiele z Was wysyła do mnie zapytania lub pyta w komentarzach  – jak zdać tę matuę z historię sztuki, ile czasu zajmuje przyswojenie materiału, jak rozplanować naukę… Z przyjemnością Wam pomogę, ponieważ wiem, jak bardzo brakuje wsparcia w tym temacie!

Wiem, że nauka historii sztuki w liceach pod postacią kuriozalnego przedmiotu pt. „Wiedza o kulturze” jest często prowadzona przez sfrustrowanych nauczycieli, którzy próbują zmusić do zapamiętywania (daty, nazwiska, terminy) na podstawie twierdzenia, że to wielki twórca/rzeźba/malowidło i TRZEBA go/ją/je znać. Znam przypadki, gdzie przez 3 lata WOKu w klasie humanistycznej pani „profesor” (mgr.) nie pokazała nawet pół slajdu, tylko opowiadała historię na temat tego, jak wyglądają budowle lub… próbowała je rysować na tablicy… Jak można opowiadać w teorii o sztuce wizualnej, o tym, co TRZEBA ZOBACZYĆ? Tyle wysiłku na nic, a wystarczyloby  zwyczajnie zainteresować sztuką ukazując jej piękno… Cóż.

W takim wypadku, osoby które chcą zdać maturę z historii sztuki, najczęściej stoją przed wyzwaniem – jak nauczyć się do historii sztuki bez pomocy nauczyciela i z tymi punktami liczyć na przyjęcie do jakiejkolwiek wyższej uczelni? Już na początku mogę Was pocieszyć – DA SIĘ! :) Mam jednak nadzieję, że nad Wami czuwa odpowiedzialny nauczyciel/nauczycielka, a Wasze poszukiwania są chęcią zdania tego egzaminu najlepiej jak się da. Mam nadizeję, że moje rady przydadzą się i jednej i drugiej grupie. :) Do dzieła.

Po pierwsze, ważny schemat (skoro jestem jeszcze absolwentką zarządzania strategicznego, to będzie spora dawka mądrzenia się, strategii, zarządzania czasem i planowania). Musicie umieć sobie odpowiedzieć na kilka pytań. Przede wszystkim – z jakiego punktu startujecie (to pomoże zidentyfikować wszystkie zadania do zrealizowania po drodze) oraz cel, do jakiego zmierzacie – matura na poziomie podstawowym czy rozszerzonym; czy jest to matura, od której zależą Wasze studia czy jest tylko „wspomaganiem” i nie zależy od niej wynik rekrutacji na studia?

Przyjmijmy, że startujemy z pozycji kogoś, kto o historii sztuki wie tyle, że rozróżni Monę Lizę od Słoneczników, może trochę więcej (oczywiście osoby, które interesują się historią sztuki od dawna i mają o wiele wyższą wiedzę będą po prostu mieć o wiele mniej pracy przy nauce). Jesteśmy w klasie maturalnej, a sama matura do zdania w maju na poziomie podstawowym lub rozszerzonym (różnica pomiędzy nimi zawiera się głównie w poziomie wypowiedzi własnych, na maturze w podstawowym zakresie mamy pytania bardziej testowe, w rozszerzonej więcej jest pracy własnej słowem). Starujemy więc praktycznie od zera, a musimy wznieść się na wyżyny naukowych dywagacji o dyskrusie artystycznym w czasie 7 miesięcy (liczę od października do maja). Mamy więc już jasno nakreślony czas. (uwaga, na tym etapie bardzo przydaje się kalendarz – w komputerze lub w formie książki – dzięki temu możemy sami kontrolować czas i swoje postępy – nie lekceważcie tego! – czas ma dziwną specyfikę, wydaje się, że jest go bardzo długo, a tu masz Ci los, już kwiecień…).

7 miesięcy to średnio 28 tygodni, z czego zazwyczaj trzeba wyłączyć weekend (bądźmy realistami, nie tylko z historii sztuki zdajemy maturę…). Do opanowania jest 21 „działów” historii sztuki – od sztuki prehistorycznej do pierwszej połowy XX wieku. To nie tylko epoki jako takie, ale później części epok, bo w momencie podziału sztuki na europejską i polską mniej więcej od renesansu nie jesteśmy w stanie opanować materiału za jednym zamachem. W mojej galerii „kanonicznej” możecie sobie dokładnie obejrzeć o czym mówię.

Aby móc przyswoić sobie każdy z działów należy przyjąć, że więcej czasu zajmie nam nauka okresów od renesansu do współczesności (o baroku nie wspominając… – skaranie!).

sztuka i czasPowinniśmy zacząć od czytania podstawowych informacji na temat danego okresu z podręcznika (wykaz publikacji znajduje się na tym blogu, w panelu po prawej stronie, choć ja osobiście uważam, że na początku nauki, do renesansu, w zupełności wystarczy podręcznik Osińskiej lub nawet moje notatki, jak kto lubi). Gdy dojdziemy do bardziej skomplikowanych i bardziej obszernych etapów można wspomagać się Internetem (polecam wikipedię ANGIELSKĄ lub w ostateczności jeśli chodzi o analizę poszczególnych dzieł sztuki, ale odradzam czytanie informacji na temat dziejów i historii epok – choć czasem takie łopatologiczne zebranie wiedzy z jakiejś epoki może pomagać – ale absolutnie nie stosować do NAUKI jako takiej). Możemy więc podzielić sobie prace nad etapami następująco:

 

1 miesiąc (październik):

1 tydzień: 00 sztukia prehistoryczna, 01 sztuka starożytnej Mezopotamii, 02 sztuka starożytnego Egiptu (najwięcej czasu zajmie oczywiście Egipt, proszę się nie przejmować za bardzo prehistorią i Mezopotamią)

2 tydzień: 03 sztuka świata egejskiego, 04 sztuka staożytnej Grecji (tutaj proponuję mocno popracować nad architekturą i stylami, bo będzie to połowa naszej pracy przy opracowaniu architektury renesansu ;)

3 tydzień: 05 sztuka etruska, 06 starożytny Rzym (to odpoczynek, Rzym nie jest bardzo wymagający – można więc sobie przy okazji powtórzyć wszystkie do tej pory obejrzane slajdy i notatki)

4 tydzień: 07 sztuka wczesnochrześcijańska, 08 sztuka romańska (na szczęście tutaj w grę wchodzi najczęściej architektura – niemniej – często pojawiają się na egzaminach przykłady dotyczące sztuki romańskiej w Polske – jeśli możemy – warto się udać w takie miejsca i samemu po raz kolejny obejrzeć na żywo – wizyta w podstawówce z klasą się nie liczy)

 

2 miesiąc (listopad):

5 tydzień: 09 sztuka gotycka, 10 sztuka między gotykiem a renesansem (architektura, architektura, architektura – terminy, nazwy, budowanie – WAŻNE)

6 tydzień: 11 sztuka renesansu , 12 sztuka manieryzmu (no i zaczyna się prawdziwy sprawdzian pamięci, nazwisk, dat… – do tego architektura. dzieła manierystyczne i renesansowe są często różnie przyporządkowywane do epok, warto więc uczyć się ich razem, bo moje rozróżnienie jest czysto teoretyczne – może być niezgodne z innymi)

7 tydzień: 13 sztuka renesansowa i manierystyczna w Polsce (obszerny temat, choć przyjemny)

8 tydzień: 14 sztuka baroku i rokoka (jedna z bardziej obszernych epok, warto przygotować się na poważne kucie – architektura, malarstwo, rzeźba – w Europie Zachodniej – to zupełnie różne style w zależności od kraju – Francji, Włoch czy Niderlandów)

 

3 miesiąc (grudzień – ze względu na święta – krótszy):

9 tydzień: 15 sztuka neoklasyczna i sztuka czasów stanisławowskich, 16 sztuka romantyzmu (sama przyjemność)

10 tydzień:  17 malarstwo europejskie II poł. XIX wieku (zaczyna się etap „skądś znanych” dzieł, większość każdy z nas kojarzy, choć ilość teorii jest dość obrzerna)

11 tydzień: 18 malarstwo polskie II poł. XIX wieku (też przyjemna sprawa)

12 tydzień: wielkie żarcie i nicnierobienie – można sobie przypomnieć motywy narodzin Chrystusa w malarstwie ;)

 

4 miesiąc (styczeń):

13 tydzień: 19 architektura i rzeźba po klasycyzmie (ciekawe)

14 tydzień: 20 secesja i recepcja impresjonizmu (dość obszerne, bo dwie epoki w jednym)

15 tydzień: 21 II poł. XX wieku (dużo, dużo nauki z podręcznika)

16 tydzień: warto powtórzyć sobie przez następne 2 tygodznie całą wiedzę – najlepszym sprawdzianem jest slajdowisko – czy potrafimy rozpoznać obraz (tytuł, autor, epoka, lata tworzenia, miejsce, co się wiąże z obrazem, semantyka, ikonografia)

 

5 miesiąc (luty) – 7 miesiąc (maj):

17 tydzień – 28 tydzień:  tutaj już moje dokładne wskazówki na nic się nie zdają, bo każdy pracuje we własnym tempie, ale najważniejsze jest, aby w czasie tych dwóch miesięcy:

– rozwiązywać jak najwięcej egzaminów maturalnych z zeszłych lat – u mnie można je znaleźć tutaj – w pierwszej kolejności, dzięki temu będziemy wiedzieć co dobrze nam idzie i czego nie ma potrzeby trenować w nieskończoność, a co w ogóle nie wiemy jak ugryźć – należy się skupić na tym, nawet jeśli to mało przyjemne…
chodzić po mieście  a k t y w n i e – rozglądać się, analizować, szukać zabytków – ułatwione zadanie mają Ci z Warszawy, Krakowa, Gdańska i innych dużych miast, gdzie zabytków jest sporo – ale warto też wybrać się do Muzeum Narodowego (chyba o tym  nie muszę wspominać, że każda, nawet najlepsza reprodukcja nie pokaże tego, co najważniejsze – rozmiaru, barwy, faktury)
– interesować się – czytać książki, oglądać albumy, szperać w Internecie, czytać artykuły, odwiedzać strony. polecam linki do stron zamieszczone w panelu po prawej stronie. w moim personalnym odczuciu najbardziej przydatne są:

– http://www.wga.hu – genialna internetowa galeria dzieł od średniowiecza do współczesności (wyłączając)
http://www.metmuseum.org/toah/ – osie czasu Metropolitan – bardzo przydatne do „ogólnego” poglądu co kiedy się działo
– wikipedia (angielska, francuska, włoska – nawet jeśli macie problem z włoskim – mają bardzo dobre zdjęcia, a nazwy da się rozszyfrować – ewentualnie google.translator

– ćwiczyć swój język polski – logiczność i spójność wypowiedzi, słownictwo – choć to na pewno jest też ważne przy maturze z języka polskiego
– nie kupować płyt z allegro, które podobno zawierają kanony itp – ja się nacięłam – to był chyba kanon przedszkolaka a nie maturzysty…

Podsumowując, aby zdać maturę z historii sztuki i otrzymać z niej wynik zadowalający uniwersytety i akademie można przygotować się samemu. Trzeba jednak sobie narzucić ogromą dyscyplinę i naprawdę pilnować czasu, bo na początku wydaje się, że jest go tak dużo i przez miesiąc siedzicie nad porządkami architektonicznymi a potem w miesiąc trzaskacie całą współczesność – to się nie kończy dobrze… Podstawą jest ciągłe oglądanie slajdowiska – w mojej galerii na picasie można puścić sobie slajdowisko i zakryć jakąś kartką podpisy pod zdjęciami – i zgadywać! im więcej się uda tym lepiej.

 

 

Written by Aleksandra Krolak

18/11/2010 @ 09:39

Komentarzy 68

Subscribe to comments with RSS.

  1. Niech Cię Bóg błogosławi. Serio. Trzymaj kciuki za tegorocznych skazańców! :D

    Anna

    23/11/2010 at 11:48

  2. przyłączam się do komentarza Anny!…. jestem jednym ze skazańców…

    izka922

    24/11/2010 at 20:38

  3. Jesteś po prostu niesamowita dziewczyno!!! Dzięki za Twój czas i tę wiedzę, nawet sobie nie wyobrażasz jakie to dla mnie pomocne w tym momencie :) Dzięki jeszcze raz :)

    Arolina

    15/12/2010 at 10:36

  4. spadłaś mi z nieba. chcę zdawać historię sztuki, ale dotąd mi się to wydawało niemożliwe. za każdym razem, gdy czytałam różne opracowania, dostawałam nerwicy, uświadamiając sobie ilość materiału do opanowania. trafiłam na Twój blog i chyba wreszcie dam radę z usystematyzowaniem nauki.

    lu

    16/12/2010 at 12:30

  5. dostałam Cię pod choinkę, wyprosiłam u Mikołaja. jesteś wielka! dziekuję ;*

    finita

    29/12/2010 at 20:57

  6. ha! a co jeśli jest początek lutego, zamierzałam wywalić z mojej deklaracji historie sztuki i skupic sie na trzech pozostałych rozszerzeniach – polski, matma, angielski, z których jestem dobra, ale przydałoby się przyłożyć… i zaczęłam się wahać? czy jest możliwe przyswoić nieco ponad 3miesiace taką ilość materiału żeby mój wynik maturalny z historii nie wywoływał śmiechu w kimkolwiek kto odpowiada za rekrutację…? czy może odpuścić sobie, w koncu tylko kraków chce jej na architekturę, w dodatku mozna startować z 0z tego przedmiotu, po prostu miałabym o te pare punktów mniej we wskaźniku…
    jestem w kropce. byłabym wdzięczna za pomoc.

    polka1

    31/01/2011 at 18:00

  7. Całe szczęście ze odkryłam Twoją stronę teraz wiem ze mam jakąś szanse żeby zdać :)

    kindziorek

    10/02/2011 at 10:48

  8. Moja wdzięcznośc sięga zenitu i jeszcze dalej. Bardzo, bardzo przydatna strona, zwłaszcza slajdowisko. Niech Cię Bóg pobłogosławi za Twą pracę :D

    rudzielcze

    25/02/2011 at 17:14

  9. błagam pomóżcie potrzebuje notatki o baroku rokoko i innych epokach czy na tej stronie się znajdują ?

    w rozpaczy ;(

    02/03/2011 at 20:51

  10. m.in dzięki Twojemu blogowi zdałam w tamtym roku maturę z historii sztuki rozszerzoną na 88% ;).
    Robisz rzecz genialną :) pozdrawiam

    historio-sztukowy maniak ;)

    07/05/2011 at 19:16

  11. oooo nie wiem jak Ci dziękować ta strona jest po prostu bezcenna !!! nawet nie wyobrażasz sobie jak mi pomogłaś bo nie ma nic gorszego jak ktoś chce się uczyć a nie ma jak bo nie ma z kąt wziąć materiały…

    Dziękuje!
    maturzystka 2012

    Monia Chojnowska

    27/06/2011 at 10:12

  12. Kochana dziewczynko!
    Jestem nauczycielką i mam 45 lat od tygodnia powtarzam wszystko co umiem z Twoją pomocą i jastem bardzo szczęśliwa. God bless you. ICK

    iwona

    06/07/2011 at 09:16

  13. Nie chce mi się uwierzyć, że można spotkać jeszcze takich ludzi, którzy bezinteresownie służą pomocą i dzielą się swoim doświadczeniem z innymi.
    Bardzo jestem Ci wdzięczna za tego bloga, będzie on przewodniczył mi w mojej drodze do zdania matury.
    Dziękuje za inspiracje i motywacje. Mam nadzieje że z każdym wejściem na tę stronę, entuzjazm z jakim wypowiadasz się na temat HS, będzie mi się udzielał… to będzie moja siła napędowa! moje paliwo!
    Proszę tylko o jedno: nie zawieszaj swej działalności!
    Pozdrawiam! ;*

    An

    25/09/2011 at 05:34

    • Bardzo mi miło :)

      A jednak bezinteresowni ludzie nadal chodzą po świecie i mają się całkiem dobrze :D Dobro rodzi dobro, naprawdę.
      Staram się nie zawieszać działalności i bardzo chciałabym dodawać nowe posty, jednak pracuję i tworzenie nowych postów czasem mnie przerasta ;)

      artfolie

      26/09/2011 at 18:25

  14. Właśnie odkryłam tę stronę i przyznam, że odrobinę zachęciła mnie do zdawania matury z historii sztuki. Jednak mam pytanie z tym związane.. Czy mam jakiekolwiek szanse, aby zdać tę maturę, gdybym od tej pory zaczęła przyswajać wiedzę z historii sztuki? Żyję w kompletnej rozterce.. Byłoby miło, gdyby ktoś z Was mi coś poradził. Z góry dziękuję i pozdrawiam!

    Xynthia.

    25/09/2011 at 16:13

    • Jasne! Nie poddawaj się! Ta wiedza, nawet jeśli będzie użyta tylko do „zdobycia” punktów w drodze na studia, będzie bardzo wzbogacająca na przyszłość!

      Jeśli to lubisz – połowa pracy już została wykonana…. ;)

      artfolie

      26/09/2011 at 18:27

  15. Ta strona jest wspaniała! Aż chce mi się uczyć :D W tym roku znaczy w 2012 mam mature i właśnie się zastanawiam czy napisać podstawę czy rozszerzenie.. Ale myślę że najpierw zacznę się uczyć a później to zobaczę.

    Anka

    25/09/2011 at 16:16

    • Rozszerzenie nie jest wiele trudniejsze niż podstawa, a punkty liczą się podwójnie! ;)

      artfolie

      26/09/2011 at 18:28

      • Rozszerzenie wydaje się nie być trudne, ale przecież tam jest zupełnie inna punktacja!, np. jeśli w zadaniu z 3 podpunktami zrobimy 2 podpunkty i tak dostajemy 0 PUNKTÓW! Na tym polega szkopuł. Poza tym wymagany kanon sztuki jest poszerzony o wiele bardziej. Akurat powyżej zamieszczone zdjęcia dzieł są dla podstawy matury z HS do rozszerzenia dochodzą jeszcze inne dzieła.

        PS:Ucze sie HS 3 lata a o punktacji mówił mi mój nauczyciel HS.

        aniołek

        13/11/2011 at 17:15

      • Być może Twój nauczyciel ma rację co do punktacji itp, ale nie zgodzę się co do kanonu. Uczyłam się z tego, co jest dostępne na tym blogu, i niewiele więcej ponad obowiązkową literaturę.”, a mój wynik na maturze rozszerzonej był zadowalający (pozwolił na dostanie się na dzienną historię sztuki) – dostałam około 85% (nie pamiętam już dokładnie). Tak więc nadal zachęcam do pisania rozszerzenia. ;)

        artfolie

        14/11/2011 at 07:52

  16. czy ktos z was wie czy operon zapewnia mature probna z historii sztuki?
    niby miala byc ale na ogloszeniach w szkole jej nie ma i na stronie operonu tez nic o niej nie wspominaja…;/

    ania93

    20/11/2011 at 10:53

  17. Rozszerzenie nie jest trudniejsze od podstawy! Wystarczy się nauczyć porównywać dzieła i analizować i już można nadrobić tym tzw. wiedzówke, czyli pierwszą część egzaminu. Tez zdaję w tym roku maturę z HS i jestem w baroku jak na razie więc szału ni ma:D
    padam na kolana przed twórczynią tej strony. JESTEŚ NIESAMOWITA!

    nisza

    28/12/2011 at 09:24

  18. Matko od Moich Skołatanych Maturą Nerwów… Ukoiłaś moje myśli i neurony. :) Oby materiały coś dały. Zdecydowałam się na podstawę, trochę mi tego żal, ale hmm… zobaczymy. Módl się i za Tych z 2012… Podziękuję gdy zdam. :) Wszystkiego dobrego dla Ciebie.

    soj

    04/04/2012 at 19:12

  19. Wszędzie szukam jakiegoś uspokojenia ale niestety wszędzie straszą, że tak ciężko jest dostać się na UW na HS. Za moment zdaję maturę. Wiem, że z rozszerzonej HS dostanę minimum 90% bo 3,5 roku w tym siedzę i jest to moja pasja. Niestety zawsze mam problem, żeby wstrzelić się w klucz z polskiego i będę się cieszyć jeżeli będzie 65% z podstawy. Angielski piszę super ale patrząc na progi i czytając fora, to zastanawiam się, czy nie grozi mi lista rezerwowa. Niech ktoś się wypowie, może szanowna właścicielka bloga. Umieram po prostu ze strachu, że same cyborgi tam się dostają O.O

    martyn

    07/05/2012 at 21:34

  20. Hej, a ja mam pytanie dotyczące materiałów do nauki. Czy ktoś może mi powiedzieć czy strony : historiasztuki.com.pl lub sztukanamaturze.pl są dobre do nauki??

    Czezikow

    10/06/2012 at 17:00

    • To są bardzo dobre strony. Moja nauczycielka od historii sztuki mi je poleciła.

      Natalia

      28/02/2017 at 16:16

  21. Dzięki ci nareszcie wiem jak się przygotować do matury (będzie dopiero za 3 lata ale co tam wole już wcześniej się uczyć bo na profilu na którym jestem w moim technikum nie ma nic o sztuce chyba ze pani z polskiego coś wspomni ;p) Wiec kłaniam ci głęboko z wdzięczności dzięki tobie wiem czego mam się uczyć ^^

    Sara Granecka

    04/07/2012 at 13:43

  22. DZIĘKUJE ZA POMOC PRZY 76% Z ROZSZERZENIA W DWA MIESIĄCE DO MATURY. Da się moi mili. Nie uczyłam się w szkole historii sztuki nigdy. Do matury zaczęłam się uczyć w październiku, no właśnie, zaczęłam. Dużo spraw po drodze, zamieszania, marzec. A ja ledwo zaczęłam średniowiecze. :)
    Dzięki wielkie jeszcze raz i polecam serdecznie wszystkim chętnym taką zabawę.

    charlotte

    06/08/2012 at 13:34

  23. jesteś niesamowita!
    uratowałaś pewnie nie jedną duszę błąkającą się w poszukiwaniu wskazówek na temat dobrego przygotowania do matury z historii sztuki.
    mega cenne i przydatne artfolie i wskazówki. :)
    staram się działać chronologicznie według ułożonego przez Ciebie planu.
    wiem, że nie mam dużo czasu, ale zobaczymy co z tego wyjdzie.. :)
    dziękuje i pozdrawiam. :)

    pajratmartynu

    10/10/2012 at 20:07

  24. DZIĘKUJĘ !!!!!!!!!

    Klaudia Czerwińska

    07/01/2013 at 17:44

  25. Uratowałaś mi tyłek! Dziękuję Ci bardzo za stworzenie tej stronki, prawdopodobnie dzięki Tobie zdam historię sztuki i dostanę się na studia! :D
    Twoja pomoc jest bezcenna.
    Tulę i pozdrawiam!

    Alina

    15/01/2013 at 11:17

  26. Jestem kolejną osobą, która jest Ci bardzo wdzięczna za tak dokładne rozplanowanie i opisanie nauki do historii sztuki :) Mam ambicję dostania się na ASP i jeszcze dwa lata przed sobą, ale zupełnie nie wiedziałam od czego zacząć, bo w moim liceum WOK wyglądała jak plastyka w kl. 6 szkoły podstawowej…
    Gratuluję dostania się do grona zacnych studentów UW ;) i jeszcze raz dzięki za wkład włożony w napisanie tego artykułu/postu!

    ŚwieżaczekUW

    20/01/2013 at 15:32

  27. Ta strona to perełka w morzu wielu zbędnych i niedopracowanych stron :}
    O wszystkim praktycznie pomyślałaś.
    Hm wiem, ze sporo czasu zmarnowałam i dopiero od paru dni przygotowuję się konkretnie, ale wierzę że z pomocą takich info jak tutaj to jednak dam radę zdać :3

    Oldżi

    05/03/2013 at 22:09

  28. KOCHANA !!!

    Anna

    29/03/2013 at 11:28

  29. Historia Sztuki nie jest taka zła,jeśli lubi się sztukę i resztę z nią związane to można to ogarnąć bez problemu!:)

    Tom

    04/04/2013 at 10:15

  30. ANIELE… JESTES SUPER. Ja na szczescie jestem w drugiej technikum takze mam jeszcze sporo czasu, ale i tak jestes super i Twoj plan tez jest super. Tylko nie wkem jak tam z tymi reprodukcjami, skad mam je brac i w ogole, ale i tak dziekuuuuuje pieknie aniele.

    lewisek

    20/04/2013 at 22:55

  31. Dzięki wielkie!!!
    kończę drugą klasę liceum i bałam się że w rok nie dam rady się przygotować, ale dzięki Tobie wierzę, że to możliwe ! Jesteś niesamowita :)

    Klaudia R.

    29/04/2013 at 20:40

  32. Posiadam „Słownik terminologiczny sztuk pięknych”, wyd. PWN, w pliku więc jeśli był by ktoś zainteresowany proszę pisać na emyl4254@gmail.com

    Paulina.

    28/08/2013 at 11:57

  33. To w tym roku pracuje według Twojego planu, maturo z historii sztuki nadchooodzęę!

    Piotr.

    02/09/2013 at 13:39

  34. Hej. Mam pytanie. Czy na Rzeszowską i Krakowską Politechnikę wymagana jest historia sztuki? Jestem w 3 klasie LO (kurde obudziłam się późno , fakt) i dopiero od teraz zaczęłam chodzić na lekcje hsz. Tylko nie wiem czy jest teraz sens zaczynać? Pozdrawiam!

    Rokouko

    15/09/2013 at 21:05

  35. NOBLA DLA TEJ PANI <3 jesteś moim guru , uwielbiam

  36. Zdałem! Ale jazda!

    Nemezis

    26/06/2014 at 23:44

  37. Naukę do matury z historii sztuki rozpoczęłam w lipcu przed 3 klasą. Nie chodziłam do żadnego liceum plastycznego, moja wiedza wybiegała tylko nieznacznie poza odróżnianie slonecznikow van Gogha. Miedzy innymi dzięki tej stronie udalo mi się napisać poziom rozszerzony na 89%. Można? Można. Dostałam sie na wymarzone studia, a przede wszystkim stałam się wrażliwsza. Kluczem do sukcesu byla powoli kwitnąca milosc do sztuki. Ucząc sie z przymusu nie osiągnie sie dobrych wyników. Autorce bloga należą sie wszystkie kwiaty tego swiata

    moriarty

    20/09/2014 at 09:29

  38. Czy będziesz brała udział w olimpiadzie z historii sztuki?

    hamlet

    17/10/2014 at 19:35

  39. aaa, wielkie „DZIĘKUJĘ!!!” za tę stronę <3 Mam 149 dni, czyli niezbyt wiele, ale mam nadzieję, że przy odpowiedniej motywacji jakoś dam radę :)

    Agata

    05/12/2014 at 13:47

  40. Twoje notatki są nieocenione. Między innymi dzięki nim zdałam rozsz z hs na 83%, mimo słabego rozłożenia materiału (miesiąc na starożytność i potem w błyskawicznym tempie ogarnianie współczesności…)
    Jeżeli ktoś się waha czy starczy mu rok, 8 czy 7 miesięcy to niech się nie zastanawia. Wszystko się da zrobić przy odpowiedniej motywacji :)
    Ogromne podziękowania dla autorki tej strony!!!

    Sara

    29/08/2015 at 20:09

  41. Powiem jedno – Dziękuję!

    Ja

    29/09/2015 at 17:29

  42. z nieba mi spadłaś, dziękuję! <3

    jud

    15/04/2016 at 16:57

  43. strony które są dodane nie chcą mi się otworzyć, proszę o pomoc

    Kinga

    02/09/2016 at 17:58

    • Ogólnie nie chcą sie otwierac galerie z obrazkami

      Pollla

      10/09/2016 at 06:30

  44. Nic nie chce się otwierać, proszę o naprawienie tego :(

    Dominika Zych

    26/09/2016 at 09:22

  45. Czy mozna prosic o udostępnienie tego kanonu?

    halohalo1

    25/10/2016 at 18:21

  46. Strona jest genialna !
    Mam jednak problem, galeria online nie chce mi sie otworzyc, wciąż wyskakuje błąd :( co robic ?

    Edyta

    30/10/2016 at 12:30

    • mam ten sam problem :<

      art_livv

      16/11/2016 at 11:14

      • Ja tak samo..i jeszcze nie mogę znaleźć niekturych epok sztuki… Np.renesans

        Natalia

        07/12/2016 at 20:13

  47. Może mi ktoś podac link do sztuki renesansu?
    Nie chce mi się wyświetlić. .

    Natalia

    07/12/2016 at 20:11

  48. Cześć, nie mogę wejść w galerię. Jest napisane, że strona jest niedostępna. Czy można to jakoś rozwiązać? :)

    karo

    23/02/2017 at 14:59

  49. Linki nie działają! Jak ja napiszę tę maturę bez Ciebie? 😞

    Szarlotka.

    24/03/2017 at 22:26

  50. Mam pytanie (prośbę), a więc chodzi o to, że jestem w trzeciej gimnazjum, w planach mam pójście do liceum plastycznego, ale nie wiem z jakiej książki mogłabym się pouczyć do ustnego egzaminu z historii sztuki. Najlepiej taki który przyda mi się również w liceum. Z góry dziękuję i pozdrawiam.

    Victoria Rabbit

    29/03/2017 at 12:53

    • najlepiej z internetu, nie ma dobrego podręcznika do historii sztuki do liceum, z tego o ile pamiętam jest jakiś podręcznik do gimnazjum do plastyki (może być ok na start), zobacz kanon dla maturzysty, pojęcia (sztukanamaturze.pl), możesz skorzystać z „Sztuka i czas”

      LadyMiliam

      18/04/2017 at 16:50

  51. Linki nie działają :(

    Anon

    05/05/2017 at 08:05

  52. Linki nie działają, bo serwis picasaweb został zastąpiony czymś innym, niestety :( Raczej nie da się tego odzyskać i trzeba opracowywać samemu.

    klaudia

    19/01/2018 at 11:23

  53. Czy jest szansa odnowić linki?

    karmelwodzu

    07/09/2018 at 09:57

  54. Czy notatki będą jeszcze dostępne? Bo aktualnie wyskakuje błąd :(

    Zofia

    10/09/2018 at 19:25

  55. Witam witam, galeria nie działa, czy jest możliwość zrobienia jej na nowo?

    Neko

    20/09/2019 at 09:40

  56. Dzień dobry ! Czy notatki będa jeszcze dostępne ? Niestety nie działaja :(

    Miczuga Kasia

    05/11/2019 at 08:50

  57. Jesteś nieoceniona!!

    Lena

    16/11/2020 at 13:59


Dodaj komentarz